W piątek 16 października 2020, po południu w jirowym świecie wybuchła bomba. Odpalił ją nie byle kto, bo sam Scott Farquhar, współzałożyciel i jeden z dwóch prezesów Atlassian. Farquhar na firmowym blogu ogłosił, że Atlassian zaprzestaje sprzedaży i supportowania aplikacji w wersji Server.
Artykuł pojawił się pod nie zapowiadającym trzęsienia ziemi tytułem „Accelerating our journey to the cloud, together„. Po przeczytaniu podtytułu jakaś lampka w głowie mogła się zapalić: „To focus on the world-class cloud experience you deserve, we are simplifying our self-managed offerings„. Jeśli jednak ktoś czyta tylko nagłówki to mógł przegapić ten artykuł. Ot kolejna marketingowa gadka o tym, jak fajnie jest przejść do chmury. Ale nie tym razem niestety…
No bullshit
Jedną z firmowych wartości jest „Open company, no bullshit”. Fakt, nie można powiedzieć, że Atlassian nie gra w otwarte karty. Od dawna i wprost podkreśla, że ich priorytetem jest rozwój aplikacji cloud. Zeszłoroczna drastyczna podwyżka cen aplikacji serwerowych w mojej ocenie była krokiem mającym na celu zniechęcić potencjalnych klientów do produktów on-prem.
Scott Farquhar w swoim wpisie wyraźnie określa Atlassian mianem „cloud-first company”, co jasno pokazuje jakie są priorytety. Sytuację więc można porównać do komentarzy często pojawiających się po tym jak nasza reprezentacja w piłkę nożną odpadnie z ważnego turnieju – „niby człowiek wiedział, że tak będzie, ale jednak się łudził”. W piątkowym komunikacie nie pozostawiono nam żadnych złudzeń.
Daty
W naszych kalendarzach powinny zostać zaznaczone na czerwono następujące dwie daty:
2 lutego 2021
Od tego dnia czasu PT (Pacific Time) Atlassian kończy sprzedaż nowych licencji serwer dla swoich produktów. Na ten dzień zostały także zapowiedziane zmiany cennika na odnowienie i ewentualne podniesienie ilości licencji.
2 lutego 2024
Od tej daty czasu PT (Pacific Time) zostaje zakończone wsparcie dla wszystkich produktów serwerowych, co oznacza, że firma przestaje świadczyć usługi supportowe oraz bugfixing dla tej linii produktów.
Pomoc przy przejściu
Nie można powiedzieć, że Atlassian zostawia nas na lodzie z dnia na dzień. Jak łatwo można obliczyć dostajemy trochę ponad 3 lata. Na co? Na migrację na Cloud/Data Center lub hm… znalezienie rozwiązania innego dostawcy. W tym pierwszym przypadku możemy liczyć na wsparcie Atlassiana. To zrozumiałe, nie chcą tracić klientów. Oferują pomoc przy migracji oraz zniżki na produkt Data Center.
O szczegółach można przeczytać tutaj. Na uwagę zasługuje stwierdzenie, że zniżki mogą ulec zmianie – „Please note, discounts may be subject to change.” Ciekawe w którą stronę 😉
Don’t #@!% the customer
Jak można się było spodziewać decyzja firmy wywołała emocje i lawinę komentarzy. Niektórzy w swoich wypowiedziach na Community Atlassian zarzucają jej sprzeniewierzenie się innej swojej wartości – „Don’t #@!% the customer” i zarzucają firmie chciwość i działanie tylko i wyłącznie na korzyść inwestorów:
The only reason to kill it is to FORCE people into things that make you more money.
There was no mistake for the reason as to why this news was released on a Friday afternoon/evening in the US (making it very late Friday night to early Saturday for the rest of the world’s majority). But it looks like the announcement did good things to your stocks so mission accomplished on that, right?
Swoją drogą faktycznie patrząc na akcje firmy to cena wzrosła. Ciekawe jak będzie w poniedziałek po otwarciu sesji giełdowych?
W sumie nie dziwię się takim reakcjom. Atlassian pozostawił nam dwie opcje. Cloud oraz Data Center.
Cloud
Są firmy, które z pewnych powodów, czy to ze względu na regulacje prawne rynku na jakim działają, czy przekonania swojego CEO, CTO czy innego „C” nie chcą i nie przejdą do chmury. O ile przekonania można jeszcze zmienić to regulacji prawnych już nie bardzo.
Dodatkowo warto nadmienić, że wersja Cloud w stosunku do Server jest mocno wybrakowana pod względem funkcjonalności, możliwości ingerencji programistycznej a przez to wiele pluginów kluczowych dla działania organizacji nie funkcjonuje w tej linii produktów. Wiele protestujących wyraźnie podkreśla, że Server i Cloud to nie są te same produkty i nie różni ich jedynie sposób dostarczenia.
Co prawda Atlassian na każdym kroku podkreśla, że angażuje ogromne środki i siły w rozwój Cloud, w tym także ułatwienia dla developerów tworzących pluginy. Przejawem tych działań jest chociażby Forge.
Data Center
Dla wszystkich tych, dla których przejście do chmury nie wchodzi w grę firma oferuje rozwiązania Data Center. Problem jednak w tym, że na dzień dzisiejszy licencje Data Center zaczynają się od 500 userów. Dodatkowo, przynajmniej na razie, licencje DC były rozliczane na innych zasadach niż Server. Do najważniejszych różnic w tym obszarze należy wskazać:
- brak 50% zniżki na odnowienie licencji (przy wersji Server płaciliśmy 50% ceny wyjściowej licencji)
- w przypadku wygaśnięcia licencji tracimy dostęp do aplikacji. Tego nie było w wersji Server, gdzie po wygaśnięciu licencji mogliśmy nadal korzystać z aplikacji nie mając jedynie dostępu do supportu oraz aktualizacji.
Co mają począć firmy, które mają 50, 100, 200 licencji? Czy stać będzie ich na dalsze korzystanie z narzędzi Atlassian, szczególnie w czasach COVIDowych gdzie i tak finanse są mocno nadwyrężone? Jeden z klientów Davin Struder na Community Atlassian wyliczył jak zmieniło by się cenowo korzystanie z Cloud i DC w przypadku jego organizacji:
Server – Total $38,643
Confluence – $33,298
Jira Software – $5,345
To move away from Server to Data Center and retain all our current functionality would be:
Data Center – $97,968
Confluence – $74,496
Jira Software – $23,472
To move to Cloud and lose much of our functionality as the apps don’t exist:
Cloud – $137,640
Confluence – $128,840
Jira Software – $8,800
Faktycznie nie wygląda to wesoło… Czy Atlassian jest jeszcze dla takich klientów czy będą musieli znaleźć inne rozwiązania?
Jak żyć?
Scott Farquhar przekonuje nas, że:
Your journey to cloud is just that: a journey. Some of you may be able to move quickly, and for others, it will take longer.
Ciekawe ilu klientów stwierdzi, że nie ma ochoty na dalszą podróż w towarzystwie Atlassiana? Spójrzmy jednak na to obiektywnie. Firma ma zarabiać pieniądze. Wielu klientów ma nadzieję, że Atlassian wycofa się ze swojej decycji widząc jak dużo ludzi może zrezygnować z ich usług. Uważam, że to płonne nadzieje. Nie zmienią zdania.
Firma o wartości 43 miliardów dolarów nie podejmuje takich decyzji ad hoc i bez wcześniejszych analiz. Te z kolei zdają się przemawiać na korzyść Atlassiana. Jeden z dyrektorów firmy Cameron Deatsch w artykule dla Business Insider stwierdza, że:
Większość klientów korzysta już z produktów chmurowych, a 90% nowych klientów również wybiera chmurę. Biznes w chmurze rozwija się szybciej niż dotychczasowe produkty a oferta serwerów stanowi mniejszość klientów.
Spójrzmy prawdzie w oczy. Atlassian jest notowany na giełdzie, a to oznacza, że panowie Mike i Scott, założyciele i CEO muszą się liczyć ze zdaniem prawdziwych właścicieli. Nie wnikałem za bardzo w strukturę udziałów, ale na pierwszy rzut oka widać, że są to fundusze inwestycyjne, a te patrzą przez pryzmat Excela i zależy im tylko i wyłącznie na zwrocie z inwestycji. Jeśli produkty Server stanowią dla firmy jedynie obciążenie to na nic zdadzą się lamenty nieszczęśliwych klientów. Nikt nie będzie trzymał trupa w szafie.
No dobra i co dalej?
Szczerze mówiąc, na dzisiaj, nie wiem 😉 Każda sytuacja jest inna i wymaga chłodnej oceny. Osobiście nie zalecam żadnych emocjonalnych działań. Mamy 3 lata… W naszej branży to szmat czasu. Wszystko może się zdarzyć. W najgorszym przypadku zostaniemy z działającymi aplikacjami. Co prawda bez wsparcia i upgrade ale nikt ich nam nie wyłączy.
Poinformujmy o sytuacji nasze organizacje. Zastanówmy się czy na pewno chmura jest nie dla nas? A może Data Center jest jednak rozwiązaniem? Na Community Atlassian pojawiają się głosy, żeby firma udostępniła kod na licencji Open Source. Sam Atlassian wydaje się słuchać ludzi. Zobaczymy, czy to jest jedynie mydlenie oczu, czy faktycznie może coś lekko zmodyfikują bo jak napisałem wyżej, raczej nie wycofają się z decyzji.
Przede wszystkim jednak rozmawiajmy. Z Atlassianem. Z partnerami Atlassian w Polsce. Między sobą. Wymieniajmy się informacjami. Na 29 października 2020 jest planowane spotkanie Atlassian Community Event (ACE) poświęcone w całości tej kwestii.
Cokolwiek by się nie wydarzyło mamy z pewnością do czynienia z zakończeniem pewnej ery. Nie ma co narzekać. Ktoś kiedyś powiedział, że Darwin się mylił. Nie przetrwają najsilniejsi, przetrwają ci, którzy umieją się dostosować.
Dostosujmy się więc.
Linki do poczytania
- Wpis Scott Farquhara na blogu Atlassian: https://www.atlassian.com/blog/announcements/journey-to-cloud
- Wywiad dla Business Insidera (wymaga subsrypcji): https://www.businessinsider.com/atlassian-server-support-sales-ending-data-center-cloud-2020-10
- Dyskusja na Community Atlassian: https://community.atlassian.com/t5/Feedback-Forum-questions/Answering-your-questions-on-changes-to-server-and-Data-Center/qaq-p/1505535
- Kolejny wpis na Community: https://community.atlassian.com/t5/Atlassian-Cloud-Migration/To-all-Atlassian-server-champions-we-want-to-hear-from-you/qaq-p/1500873